Architektura i nowoczesne budownictwo – Water Temple / twelveplus

Dzięki uprzejmości Water Temple Workshop Architekci: twelveplus Lokalizacja: Lublana, w Słowenii Autor projektu: Kieran Donnellan Rok budowy: 2012 Zdjęcia: Dzięki uprzejmości Water Temple Workshop + 25 Obszar projektu: 15 m2 Współpracownicy: MEDS + DamaHaus Ten tymczasowy pawilon wystawowy powstał podczas MEDS, spotkanie studentów designu, w Lublanie w sierpniu 2012 r. Była to współpraca interdyscyplinarnego zespołu 15 studentów i młodych absolwentów ze społeczności MEDS oraz 2 przedstawicieli sponsora projektu DamaHaus, słoweńskiej firmy budowlanej. Zespół prowadził irlandzki wykładowca Kieran Donnellan, a nazwa pawilonu odnosi się do aspektów jego konfiguracji przestrzennej i wykorzystania. Pawilon to nie biała ściana. przestrzeń wystawiennicza, której charakter ma inspirować eksponaty zarówno istniejącej jak i nowej pracy związanej z koncepcją, która ukształtowała pawilon. Koncepcja została zainspirowana historią rzeki Lublanica, a w szczególności zmianą w czasie w zakresie interakcji między mieszkańcami. Dzięki uprzejmości Water Temple Workshop Położona w wąskim parku nad rzeką, zakrzywiona i spiczasta forma drewnianego pawilonu przywołuje atmosferę łodzi, która została umieszczona, pozornie na początku, luźno wśród linii drzew obok śluzy zbudowanej przez Jose Plecnik . Po dalszych badaniach subtelności orientacji i natury ekscentrycznej geometrii stają się oczywiste. Uznając hierarchię kierunków ruchu pieszego na miejscu, pawilon znajduje się blisko krawędzi wody, podczas gdy dociera do linii drzew w kierunku ścieżki. Gdy łamie linię drzew, pawilon rozpływa się, zachęcając do wejścia w kierunku pawilonu, jednocześnie tworząc widoki bramy śluzy. Kryty przedpokój to przesadny portyk adresowany do pomnika Plecnika. Stwarza to silne napięcie w sposób, który wydaje się jednocześnie zarówno formalny, jak i nieformalny. Dzięki uprzejmości Water Temple Workshop Przesuwane drzwi pawilonu nie mają uchwytu. Karbowana rzeźba, nawiązująca do cech zabytku, zapewnia przyczepność na całej powierzchni drzwi. Przesuwając się do tyłu, odsłania zakrzywione powierzchnie wnętrza. Drewniana podłoga holu wejściowego kończy się uderzeniem w eliptyczną krzywiznę wewnętrznej przestrzeni wystawienniczej, gdzie odkrywa się najbardziej intrygujący aspekt tej koncepcji. podłoga przestrzeni wystawienniczej to kałuża wody. Jest to odniesienie do sposobu, w jaki rzeka Ljubljanica była doświadczana przez mieszkańców w przeszłości, kiedy rzeka płynęła w prawo na niektórych ulicach, a korzystanie z małych łodzi było częścią codziennego życia. Moment schodzenia z suchego lądu na naczynie na bazie wody jest naśladowany w Świątyni Wody, kiedy odwiedzający podejmuje pierwszy niepewny krok na pokrojonych pniach drzew, które są umieszczane, nieutrwalone w całym basenie. Ruch w przestrzeni wystawienniczej jest starannie wyważony i przemyślany. Dzięki uprzejmości Water Temple Workshop Eliptyczny kształt wnętrza był eksperymentem ze wzmocnieniem dźwięku. Elipsa ma dwa punkty skupienia, a każdy dźwięk, który pojawia się we wnętrzu w określonych kierunkach, będzie najgłośniejszy w tych punktach. Efekt jest najbardziej widoczny po przybyciu do pierwszego punktu ogniskowego wewnątrz wejścia, gdy drzwi pozostają otwarte. W tym momencie dźwięk śluzy jest głośniejszy niż w jakimkolwiek miejscu podczas podróży i wydaje się otaczać gościa. Dzięki uprzejmości Water Temple Workshop Wystawcy mają swobodę decydowania o miejscu, w którym należy postawić kroki lub wykorzystania alternatyw dla własnych wystaw. Prace mogą być montowane na stalowych wspornikach przymocowanych do pierwotnych pionowych elementów konstrukcyjnych i umieszczane w basenie lub na nim. Pawilon pozostanie w obecnej lokalizacji przez okres od 6 miesięcy do roku. Cykl wystawców będzie mógł z kolei korzystać z pawilonu. Każdy zainteresowany wystawieniem w Water Temple może zasięgnąć informacji na MEDS. Dzięki uprzejmości Water Temple Workshop Pawilon został zbudowany przy użyciu technologii CNC i technik gięcia drewna. DamaHaus użył swojej maszyny CNC do produkcji podstawowych elementów konstrukcyjnych, wszystkie wykonane z drewna sosnowego. Obejmowało to cięcie mieszaniny tradycyjnego ślepego czopa i odsłoniętych połączeń na jaskółczy ogon. Zakrzywione ściany zostały wykonane na miejscu przez zginanie na zimno i sklejanie 2 cienkich warstw drewna razem po zanurzeniu w rzece Ljubljanica. Dzięki uprzejmości Water Temple Workshop Zespół twelveplus składał się z 17 osób z różnych krajów i dyscyplin. Członkami byli: Agata Madurowicz; Agata Motyka; Andreas Von Knobloch; Anze Jagodic; Catriona Kinghorn; Florencja Declaveillere; Irem Karadeniz; Kieran Donnellan; Luca Giacobazzi; Maria Prodromou; Marta Vrankar; Martina Zaman; Mitja Skerjanc; Paul O. Brien; Sarah Mogensen; Valerio Bianchi; Zsolt Sarkadi. Nazwa zespołu jest odniesieniem do faktu, że podczas gdy główny projekt wa
[przypisy: szkiełkowanie aluminium, tynk betonowy dekoracyjny, drzwi i okna ]

Dodaj komentarz